Sunday, March 27, 2011

Gjørme av Øyvind Strand

Etter å ha sett at oversetteren, og bokbloggeren bak aroundbooks, karakteriserte boka, med undertittelen ”En kjærlighetshistorie”, for ”en av de beste bøkene jeg noen gang har lest”, følte jeg at jeg var nødt til å lese boka. Jeg angrer ikke.

Jeg er nok ikke av den oppfatning at boka er en av de beste bøkene jeg har lest. I beste fall kan jeg gå med på at den er en av de beste bøkene jeg har lest så langt i 2011. Jeg kan også gå så langt som å si at jeg tror det er få bøker jeg kommer til å like bedre i år … men det er et godt stykke opp til de beste bøkene. Jeg har ingen tro på at boka kommer til å bli en norsk klassiker.

På bloggen til Christine kan man lese at Kari Bu har skrevet en avhandling om terningkast. Det er personlige følelser som preger anmeldelser som gir karakter seks, og jeg må nødt til å innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i bokas tematikk.

Det er kanskje noen som reagerer på tittelen Gjørme – En kjærlighetshistorie? I utgangspunktet en selvmotsigelse. Skal ikke kjærlighetshistorier være pene og søte? Pøh!

Gjørme handler om angst, eller kanskje angst som skyldes overgrep i barndommen. Boka handler om alkoholisme sett igjennom en angstfylt alkoholikers øyne. Boka handler om selvforakt – den handler om ens egen personlige gjørme.

Jeg kjenner ikke til forfatteren. Jeg googlet ham i forbindelse med denne anmeldelsen. Strand skriver så troverdig, nært og sårt at det er nærliggende å tro at boka er basert på forfatterens egne erfaringer. Han stripper seg selv helt naken igjennom språket, og hans unike evne til å sette ord på følelsene.

Jeg klarte ikke å få denne teorien verken bekreftet, eller avkreftet. Men det jeg derimot fant, var hans egen blogg … så kan det være opp til enhver å avgjøre hva man tror om min teori.

Den uvante måten å bygge opp setninger og språk på, fungerer stort sett veldig godt. Strand skaper en intensitet, nerve og oppkjørthet som jeg ikke kan huske å ha vært borti siden jeg leste ”Journalisten” av Niels Fredrik Dahl. Men noen ganger kan det bli slitsomt å lese setninger som går over en hel side.

Til tross for at boka tar opp et tungt, trist og alvorlig tema, så er det flere scener som fikk meg til å trekke på smilebåndet. Gjørme vekker alle følelsene man har i sitt register.

Terningkast 5.

No comments:

Post a Comment