Thursday, October 6, 2011

Denna litteraturprisen

Nobels testament
Nå er det denne tiden av året igjen. Litteraturprisen til denne svenske Nobel skal nok en gang deles ut. Det har den blitt hvert år siden Sully Prudhomme fikk den i 1901, med visse unntak selvfølgelig.

Hva betyr denne prisen for meg? Ikke stort. Den er stort sett en påminnelse om at jeg virkelig ikke har peil. Den tjener ikke til stort annet enn å få meg til å si: "Hæ, hvem?". Fett nok det. Prisen hadde vel ikke vært helt den samme om Jo Nesbø stakk av med den etter "Panserhjertet".

Hva vet jeg egentlig om våre rundt 100 vinnere?

2011 - Tomas Tranströmer: Hæ. Er det en svensk dikter som heter det?

2010 - Mario Vargas Llosa: Nevn én bok!

2009 - Herta Müller: Ti hi ... Navnet minner meg om Mülegg.

2008 - Jean-Marie Gustave Le Clézio: Hvem sa du?

2007 - Doris Lessinger: Hadde en venninne på videregående som har en mor som heter Doris. Artig.

2006 - Orhan Pamuk : Kjenner navnet!

Så hopper vi litt

2003 - John M. Coetzee: Leste Disgrace da jeg tok 10 studiepoeng i litteratur. Snasent.

Så hopper vi litt igjen:

1969 - Samuel Beckett: Dette var neste mann på lista som jeg har et forhold til. Gjespet meg igjennom skuespillet "Waiting for Godot", som han visstnok har skrevet på både fransk og engelsk. Livlig fyr.

Ja .. vi kan kanskje bare hoppe fram til navn jeg kjenner igjen.

1964 - Jean-Paul Sartre: Selvsagt har jeg hørt om fyren. Lest noe av ham? Neppe.

1962 - John Steinbeck: Han har jeg lest noe av vettu. "Of Mice and Men" ble lest i engelsk fordypning på videregående.

1959 - Salvadore Quasimodo: He, he. Quasimodo. Fnis.

1957 - Albert Camus: Kan ikke huske om jeg har lest noe av ham i farta, eller om jeg bare har ham i hylla.

1954 - Ernest Hemmingway: Den alkisen der har jeg lest det meste av. Fascinerende at det går an å skrive så mye og si så lite, men dog så treffende, men kanskje om noe helt annet. En favoritt dette.

1949 - William Faulkner: Står i bokhylla. Bør vel leses snart.

1928 - Sigrid Undset: Ikke lest noe :(

1923 - William Yeats: Nå ble jeg nesten fysisk uvell. At jeg ikke har lest noe av ham ennå er bare ekkelt.

1920 - Knut Hamsun: Leste "Sult" tidligere i år. Ga mersmak. "Mysterier" står for dør.

1916 - Carl Gustaf Verner von Heidenstam: Måtte bare nevne ham for navnet. Det alene er argument godt nok for meg.

1903 - Bjørnstjerne Bjørnson - Hans bonderomantikk leste jeg på ungdomsskolen. Hoppet raskt over til "Beatles".

Det var det.

1 comment:

  1. Trur Doris heiter Lessing, ikkje Lessinger :-) og ho står m.a. bak fleire lesverdige bøker, t.d. A briefing for a descent inot hell (hugsar ikkje den norske tittelen). Eg har forresten ei bonusmamma som heiter Doris, det er kjekt å ha.

    Ante heller ikkje kven årets årets vinnar er, men så er heller ikkje lyrikk mi greie :-)

    ReplyDelete