Thursday, May 24, 2012

Anettes Boktema: Min favoritt på H

Anettes grublerier over hvilken favorittforfatter vi har på H, ser jeg ingen annen løsning enn å ramse opp alle forfatterene jeg har lest, så kan vi prøve å resonnere oss fram til noe etter det.

Først leste jeg Ernest Hemingway, hvor favoritten enten er «A Farewell to Arms» eller «A Moveable Feast». Det var for øvrig den sistnevnte boka som fikk meg til å kjøpe Fitzgeralds «Den Store Gatsby».

Deretter leste jeg Joseph Hellers «Catch 22».

Så var tiden inne for å lese Aldous Huxleys «Vidunderlige nye verden».

Den siste forfatteren jeg har lest på bokstaven H er vår egen husnazist, Knut Hamsun. Sult var boka.

Når dette er de eneste forfatterene jeg har lest som passer kriteriet, har jeg et lite problem. Hvordan skal man luke ut noen av disse? Det er litterære legender hele gjengen.

Vel, vi får gå etter eliminasjonsmetoden. «Vidunderlige nye verden» fikk jeg aldri helt taket på, og man kan vel ikke ha en favorittforfatter man ikke fikk tak på?

Humoren i «Catch 22» traff meg aldri helt i hjertet. Misforstå meg rett. Boka var vel verdt tida jeg brukte på den, men den har ikke fått den statusen hos meg som den kanskje fortjener. Derfor forkaster jeg Heller som favorittforfatter.

Da står vi igjen med Hamsun og Hemingway. Jeg elsket Sult, men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke har fått somlet meg til å lese flere bøker av ham. Hemingway har jeg derimot lest mye av. Kvantumsrabatten gjør at Ernest går av med seieren for min del.

Da erklærer jeg med stolthet i fingerspissene: ERNEST HEMINGWAY ER MIN FAVORITTFORFATTER PÅ H.

6 comments:

  1. Et flott innlegg med en fin resonering :-) Jeg har til gode å lese så mye av Ernest Hemmingway, men han står på skal lese listen min, så snart... kanskje :-)
    Ha en riktig fin og solfylt dag!

    ReplyDelete
  2. Strålende resonement (skrives sikkert på en annen måte...) - Hemmingway står i hylla, så en dag, en dag :-)

    ReplyDelete
  3. Morsomt og lese resonneringen din:) Ikke verst vinner, men må innrømme jeg har lest lite av denne karen:) Men en dag skal hans bøker også bli lest:) Ha en flott dag:)

    ReplyDelete
  4. Knallbra innlegg! Ikke verst å kunne skilte med selveste Hemingway som dagens favoritt :)

    ReplyDelete
  5. Takk for kommentarer, jenter. Det er hyggelig :P

    ReplyDelete
  6. Vil si at det var bra Hemingway gikk av med seieren :)

    ReplyDelete